För en företagare är bloggar en värdefull faktor. Man kan se det på fyra sätt.
1. En egen blogg som beskriver den egna verksamhetens tjänster och/eller varor.
2. En influencers blogg som skriver om och länkar till din företagssida.
3. En blogg som är eller kan bli en stor aktör inom en viss nisch och som skriver om och länkar till din företagssida.
4. Privata bloggar som skriver om och länkar till din företagssida.
Enligt e-barometern 2019 som kom i februari 2020 är den viktigaste faktorn för e-handelskunder att få en beskrivning eller recension av produkter. Ett naturligt sätt att lösa detta är att skapa en egen blogg.
Våra två företag har en eller flera bloggar knuta till sig. Vårt konsultföretag har t.ex. en blogg om SEO. Vår webbutik har en blogg om barn-produkter.
Det är värt för alla som säljer produkter eller erbjuder tjänster över nätet att ha en blogg som beskrivning deras produkter eller tjänster. Ju mer ingående och objektiv beskrivningen är desto mer trovärdig är den.
Min vän Hasse Carlsson, en framgångsrik föreläsare. som har skapat en ny sajt för sin verksamhet har också startat en blogg där han skriver om sådant som han föreläser om. Den är läsvärd, ibland roande eller uppfriskande provocerande, för fler än hans kunder. Det i sig kan få en positiv spridning av hans namn som varumärke.
Influencers är mer eller mindre nischade. En del som bloggar, kanske för att de har blivit kända innan de börjat blogga, kan ta upp en mångd olika ämnen i sina bloggar. Om de har tillräckligt många läsare kan ett inlägg som skriver om ett företag och dessutom länkar skapa ökad trovärdighet och mer trafik till företagets sajt.
De riktigt stora influencerna tar ofta stora pengar för att skriva ett inlägg. Det är få småföretag som har råd med detta. Om man inte kan få ett köpt inlägg kanske man har tur att kunna erbjuda något som en influencer skriver om spontant. Detta händer dock inte så ofta.
Influencers kan driva en nischad blogg. Då har de ofta blivit stora för att de driver en bra blogg med mycket intressant och värdefullt innehål. De flesta nischade bloggarna är dock relativt små. De kan vara professionella men omsätter inte så stora pengar. Kanske får de dock en del reklam-platser.
En halvstor livsstilssajt har skrivit om mitt företag. Det är sajten Delacay.com som har skrivit ett inlägg om hållbarhet och barns utveckling. Där skriver de om vår webbutik och våra produkter för baby och barn. Sådana inlägg är värdefulla både för varumärket, SEO, för trafiken och eventuellt försäljningen.
Några av de stora nischerna eller branscherna där många och stora bloggar finns är resebloggar, träningsbloggar (fitness och hälsa), modebloggar och inredningsbloggar. Några av våra största bloggar är just inredningsbloggar. Det betyder inte att området är mättat.
De e-handelsbranscher som växer fort är inom bygg och inredning. Det finns fortfarande plats för bloggar inom dessa branscher. En ny blogg som jag gärna stödjer är en inredningsblogg med namnet Truedeco. Någonstans på vägen kommer denna blogg bli så stor att den får många besökare och därmed bli intressant för företag inom samma bransch. En något mer nischad blogg inom samma bransch är ekointeriör. Den är också relativt ny och har fokus på inredning med hållbarbet.
Privata bloggar har sälla många besökare. De kan ändå tycka att ditt företag har något intressant att erbjuda. Vi har en del föräldrar eller mammabloggare som skriver inlägg om vår butik eller om någon specifik vara som de köpt eller drömmer om att köpa.
Stor eller lite kan en blogg ge tips till någon som har hamnat på bloggen av en tillfällighet men framför allt bland de som finns inom vänskapskretsen eller det utvidgade nätverket.
Som företagare kan man vara tacksam för all exponering och alla varumärkesstärkande inlägg man kan få. I grunden måste man ha något bra att erbjuda. Sedan sprider det sig ganska bra av sig själv. Glöm bara inte av traditionellt varumärkesbyggande.