Bergamunken AB är ett företag som är specialiserat på att hyra ut och sälja eventutrustning. Du som planerar ett event eller en större fest har säkert tänkt dig att det ska gå att få gott tilltugg, då kan du vända dig till Bergamunken. De har bl.a. glassmaskiner, popcornmaskiner, sockervaddsmaskiner, slushmaskiner och korvvagnar. Vad sägs utöver detta om en chokladfontän på festen? Man blir sugen bara man hör ordet.
Jag har funnit detta företag intressant av flera anledningar. Det första är valet av inriktning. Varför väljer man att driva ett företag med eventutrustning? Det andra är att Bergamunken ser ut att vara ett mycket välmående företag rent ekonomiskt. UC har t.ex. utfärdat UC gold till Bergamunken fyra år i rad. Det tyder på goda finanser och hög kreditvärdighet.
Det tredje som intresserar mig är hur ett företag som lever på att hyra ut utrustning i samband med event och fester har klarat coronapandemin när det sannolikt är färre tillställningar generellt och de som genomförs har få deltagare. Jag vill veta mer om detta.
Slutligen kom jag i kontakt med Bergamunkens grundare Andreas Östlund genom vårt gemensamma intresse för SEO. Det är intressant att höra hur denna typ av verksamhet påverkas av framgångsrikt SEO.
För att få svar på dessa funderingar och personliga intressen kring företaget bestämde jag mig för att intervjua Andreas. En småföretagare frågar en annan småföretagare, helt enkelt. Andreas har dessutom varit verksam några år längre än mig så jag ser det som en möjlighet att lära och en möjlighet att dela vidare av hur en företagare med förhållandvis god framgång tänker.
Jag är nyfiken på hur Andreas (A) kom på idén att starta Bergamunken och vad han visste om den specifika nisch som han då valde att ge sig in på. Måste man brinna för något av detta för att komma igång?
A: "Jag har alltid brunnit för mat-maskiner och har alltid varit fascinerad av detta. Speciellt enkelheten och snabbheten att kunna producera mycket och enkelt under en kort tid samt som man kan tjäna bra med pengar på. När jag var liten minns jag hur jag nyfiket gick fram till munkvagnen på marknaden och var väldigt imponerad av hur den fungerade och hur dom kunde göra så goda munkar så snabbt och relativt enkelt. Namnet på mitt företag, Bergamunken, kommer från Berga, Åkers(berga), där jag bor och är uppväxt, samt munken från munkar som jag alltid har haft en fascination till.
Idag har Bergamunken två munkmaskiner till uthyrning som har lite olika kapacitet. Bergamunken började sälja munkar och sockervadd samt popcorn på marknader och olika event. Då köpa jag in färdiga munkar som jag sålde styckvis och i påsar med 10 stycken. När jag tjänat ihop ett lite större kapital så köpte jag min första sockervaddsmaskin. Sedan blev det en popcornmaskin och så utökades maskinparken allt eftersom. När jag sedan inte använde maskinerna själv kom jag på tanken att jag kunde hyra ut utrustningen. Det är idag huvudinkomsten i bolaget, när företag och privatpersoner hyr maskiner och köper tillbehören som behövs för att exempelvis kunna göra sockervadd, popcorn eller slush."
Idén till företaget startade alltså redan när Andreas var ung. Det känner vi igen från ett tidigare inlägg om tonåringen som tillverkar bälten. Man kan ju tänka sig att detta med godsaker och maskiner är något som många pojkar fascineras av. Hur har då företagsidén förändrats över tid?
A: "I början var det inte så mycket tankar, utan idéerna har växt fram allt eftersom, samt att kunderna har efterfrågat viss utrustning som dom önskar hyra, som vi succesivt har utökat med i vårt sortiment. Iden från början var att sälja godsaker på marknader, men har under åren mer utvecklats till en ren uthyrningsverksamhet av nöjesutrustning."
Bolaget har haft en stadig utveckling när det gäller omsättning. Vad ligger bakom de senaste årens (särskilt 2019) uppgång?
A: "Efterfrågan har växt från år till och det är många av våra kunder som inte ens vet att man kan hyra dessa maskiner och utrustning som vi hyr ut. Det har alltså spridit sig mycket genom mun-till-mun metoden. En person som kommer på en fest ser exempelvis en slushmaskin, och tänker wow, vilken häftig grej. Det vill jag också ha på min fest! Det är helt enkelt en stämningshöjare som gör det där lilla extra på festen.
Även hemsidan som vi byggde om och nylanserade under 2018 har gett oss ett uppsving. Med enklare navigering och tydlighet har vi märkt en ökning på besökare även där. Fler hittar till oss via vår hemsida alltså."
Bargamunken grundades av Andreas Östlund 2009. Idag är det ett aktiebolag men så var det inte från början. Jag frågade Andreas om denna övergång och vad som är fördelarna med ett aktiebolag.
A: "Jag hade hjälp att göra omställningen från enskild firma till aktiebolag, och det var inga större problem, allt gick smidigt. Utmaningarna är inte så många om man får hjälp. Aktiebolag känns som ett rätt självklart val om man får upp omsättningen. Eftersom omsättningen växte för varje år var det ett rätt självklart val att ombilda vid 2012. Det känns som att aktiebolag är mer seriöst och ”på riktigt”. Även att namnet Bergamunken skyddas i hela Sverige, vilket är en klar fördel. Andra fördelar med aktiebolag är löneförmåner, friskvård, pension och lägre skatt vid utdelning. I och med pandemin har det även varit till fördel att ha ett aktiebolag så man kan söka om statligt stöd på grund av tappad omsättning. Detta kom ju även att gälla enskilda firmor, men först efter flera månader."
Det är ofrånkomligt att frågar hur det har gått detta år men tanke på att verksamheter som Bergamunken är beroende av att folk samlas.
M: "Hur har ni klarat 2020 med tanke på coronapandemin?"
A: "Jag tycker att vi klarat 2020 bra med tanke på pandemin. Från en början såg det rätt nattsvart ut, i april och maj, men under juni började kunderna hitta tillbaka igen. Främst var det studentfesterna som gjorde mycket. Folk ville ha något annorlunda att bjuda på studentfesten, och det blev ett uppsving för oss."
M: "Hur ser Bergamunkens närmaste framtid ut?"
A: "Jag ser ljust på framtiden, och hoppas att 2021 blir ett bättre år omsättningsmässigt jämfört med 2020. Det kanske blir i stort sett samma som 2020. Jag tror dock och hoppas på ett mer normalt år igen 2021 samt 2022."
Andreas tar upp att efterfrågan delvis sprids mun mot mun. Hur stor betydelse har då hemsidan för att nå ut till nya kunder?
A: "Runt 80 % av våra kunder hittar oss via hemsidan. Resterande 20 % är genom mun-till-mun metoden, alltså när andra kunder ser våra produkter hos sina vänner eller på företag eller event, genom rekommendationer, genom att vi själva är på event och tillställningar samt via annonser."
Eftersom det är relativt stor andel som hittar Bargamunken via hemsidan måste jag fråga kring SEO och hur Andreas har hanterat den biten.
M: "Hur har du arbetat med SEO?"
A: "Att från grunden bygga en SEO-vänlig hemsida med mycket innehåll och text som är intressant för besökaren som kommer till sajten. Att ta del av experters tips på ändringar samt läsa relevanta artiklar om ämnen samt ett eget intresse har gjort att jag själv blivit rätt duktig på att dels göra hemsidor samt göra sidan intressant för sökmotorerna. Att lansera en helt ny hemsida inriktat på ett specifikt sökord och efter ungefär 6 månader komma tvåa på just det sökordet måste betyda att jag lärt mig något i alla fall. Att hålla sig uppdaterad och läsa på är viktigt då det händer väldigt mycket hela tiden."
Detta är något att ta med sig för alla som planerar verksamhet eller nyligen startat en verksamhet som helt eller delvis ligger på nätet.
Jag tackar Andreas Östlund för att han delar med sig av sina erfarenheter kring företagande.