Om man läser på bransch-sajter står det ibland att e-handeln har minskat under våren och på andra stället står det att e-handeln har ökat. Hur är det egentligen? Jag gör en genomgång för att få lite rätsida på det hela.
Det kan mycket väl ha varit en generell minskning i mars och början av april när hushållen lade pengar på förnödenheter för att bunkra. En undersökning bland befolkningen tydde på en minskning med några procent totalt. Den nedgången har dock vänts till en ökning i slutet på april och början på maj.
Ju mer samhället har stängts ned desto mer har folk valt att handla via nätet. De äldre som inte är vana vid e-handel har fått hjälp så att även de ska slippa fysiska kontakter i varuhus.
Sammantaget har det lett till att Postnord i maj slog rekord för en vårsäsong. De hanterade närmare 800 000 försändelser inom ett dygn. Det var en extrem topp i en annars hög period.
Vi har från denna typ av data underlag för att klargöra att e-handeln den senaste tiden har ökat.
De områden inom e-handel som tydligast ökar, och som egentligen aldrig under våren har minskat, är livsmedel och apoteksprodukter. Om man är isolerad och kan handla livsmedel över nätet är det ett populärt alternativ.
Det är inte helt oväntat att man köper mer apoteksvaror för att vara säker på att man har det man behöver vid en nedstängning. Det har dessutom varit mycket prat om att apotek är särskilt drabbade då det är dit sjuka människor vänder sig för att få mediciner.
Både apotekspersonal och kunder vinner på att kunna handla över nätet just nu. Den ökning man ser består till viss del av att fler har börjat handa på nätet och att det troligtvis rör sig om äldre personer.
Man säger att det generellt är sällanköpsprodukter som minskar. I en undersökning bland befolkningen svarade 21 procent att de har skjutit på vissa köp och att nästan dubbelt så många är oroliga för sin privatekonomi. Då är det rimligt att man håller igen på konsumtionen.
De tre områden som tydligast har minskar är kläder och skor, möbler och heminredning samt hemelektronik. Man köper det som är nödvändigt och inom dessa områden är det inte särskilt mycket som man behöver på kort tid.
När det gäller mode (kläder och skor) var det en sektor på tydlig frammarsch i slutet på förra året. Mode beskrevs som det område som gjorde de stora landvinningarna inom e-handel 2019. Mot den bakgrunden blir det ett särskilt märkbart bakslag att hela området bromsar in under våren 2020.
Även under kristider finns det undantag. Det handlar då kanske inte om undantag inom områden som just nu går bra. Mer intressant är det med undantag inom områden som går sämre.
Inom modesektorn går det just nu bra för Zalando. De har haft en positiv utveckling under en längre tid och den verkar inte avmattas just nu.
Inom inredningssektorn ångar ett framgångsföretag vid namn Poster store på med konstant ökning precis som de gjorde före corona. En poster är vanligtvis inte så dyr men den kan ändå ge konsumenten en känsla av ett lyft i hemmiljön.
Det ska bli intressant att se vilka av dessa förändringar som håller i sig efter sommaren och efter att samhället har gått tillbaka till det normala.