Sakta börjar livet efter coronapandemin normaliseras. För oss företagare innebär det bland annat att vi kan börja träffa leverantörer, återförsäljare, nya kunder och media på olika mässor. Jag har tidigare skrivit om att besöka mässor. I detta inlägg ska jag ta upp lite vad det innebär att presentera sitt företag på en mässa.

När man är på mässa som företag skiljer man mellan att visa upp profilprodukter och att visa upp säljprodukter (eller de tjänster man säljer). Profilprodukter är sådant man har på mässan med sin logo på vilket kan vara produkter man ger bort eller produkter man har på sig. Säljprodukter är sådana produkter som man vill att besökare ska köpa eller beställa, d.v.s. det man har i sitt sortiment eller i sin produktkatalog.

Analog marknadsföring med profilprodukter

Jag har tidigare skrivit om analog marknadsföring och det avser de fysiska ting som får andra att tänka på ditt varumärke. Typiska exempel på ting med tryck som man kan ge bort i marknadsföringssyfte är pennor, anteckningsblock, muggar, godis och tygpåsar. När du ska förbereda dig för att presentera ditt företag på en mässa är det just sådana profilprodukter du behöver. Om du inte redan har ett lager är det ganska lätt att beställa från företag som specialiserar sig på profilprodukter.

De av er som är på plats och ska visa upp era produkter och tjänster ska naturligtvis ha på er kläder med företagets logo. Det enklaste är att ha en t-shirt och en jacka med tryck. Om alla har samma typ av kläder på sig får man lätt en känsla av att ni bär uniform så det gör inget om den som är varm av sig enbart bär t-shirt medan den som är kall av sig även bär en jacka. Att alla som representerar företaget på plats har kläder med en tryckt logga, alltså er logga, ger ett enhetligt intryck plus att det är lätt för besökarna att veta vem de ska vända sig till.

Ett backdrop eller dekaler med loggan är också alternativ att ha med sig till mässan. Man kan stanna där men det finns mer. Man kan anordna en tävling för besökarna eller lotta ut några produkter med loggan på. Några exempel som är tilltalande nog är en snygg och trendig ryggsäck, ett paraply (om det är höst) eller ett par hörlurar för de mer teknikinriktade.

Den analoga marknadsföringen har flera funktioner. Den första är att locka kunder till ditt företag i det fysiska rummet. Alltså till er monter. Det andra är att få något att ta med sig. När man får något skapas positiva associationer till varumärket. Det tredje är att bli påmind. Den som går omkring med en ryggsäck där din logo är tryckt blir regelbundet påmind samtidigt som andra ser din logo när personen bär ryggsäcken. Som en vandrande reklampelare. Se till att dra nytta av alla dessa möjliga funktioner.

Visa upp dina varor

Det är lättare att visa upp sina varor på en mässa än sina tjänster men båda kan naturligtvis presenteras för besökarna. I dina förberedelser behöver du tänka på några saker.

  1. Vad ska du välja ut för att visa upp? Allt kan troligtvis inte tas med. Gör ett urval.
  2. Hur ska du visa upp dina produkter? På en vägg? På ett stativ? På en klädhängare? På en hylla? På ett podium? På golvet? På en skyltdocka?
  3. Hur ska du göra din produkt extra synlig? Genom att använda produkter med attraherande färger? Genom att använda belysning riktat på en specifik produkt? Genom att använda pilar eller texter som riktar uppmärksamheten mot din produkt?

Allt handlar naturligtvis om vilken typ av produkt du har och vill visa upp. Om det är kläder har du vissa sätt att presentera varan. Om det är accessoarer blir valet ett annat. Underskatta dock inte betydelsen av snygg belysning på dina finaste produkter.

Mycket av ovan förslag går att hyra om man inte redan har eller vill köpa.

Övrigt att tänka på

När man har en monter på en mässa kan man ta ställning till ett flertal andra faktorer som kan locka nya kunder till just dig.

  • Ska man använda dofter? Nygräddade kanelbullar är svårt att motstå. Nybryggt kaffe lockar många. Doftljus? Blommor? Parfymer? Artificiella dofter? Tänk bara på att besökare kan vara allergiska. Kolla också vilka regler som gäller på den mässa du ska medverka på.
  • Ska man använda musik? Snabb musik lockar men får också folk att röra på sig (kanske ifrån din monter). För hög musik får vissa att lämna din monter snabbare plus att det blir svårt att föra en givande konversation med nya kunder. Tyst och långsam musik i bakgrunden kan få besökare att slappna av och stanna en extra stund. Om du ska ha musik ska du välja utifrån vilken typ av produkter eller tjänster du har.
  • Ska man satsa extra på olika trivselmarkörer? Blommor åter igen. Konst? Textilier som gör montern mindre steril och mer hemtrevlig. Snygga och sköna möbler?
  • Ska man ha en videofilm som går i bakgrunden? Rörelse drar till sig uppmärksamhet.
  • Ska man ha mycket folk i sin monter? Vissa påverkas av att det är folksamling. De tänker att det måste vara en intressant monter eftersom många söker sig dit. Med tanke på det kan det vara bra att ha extra personal på plats som inte har kläder med loggan utan ser ut som vanliga mässbesökare. Låt dessa titta på sortimentet och prata. Se dock till att de inte förhindrar riktiga kunder att få hjälp.

Alla ovan förslag kan locka besökare till just din monter. Tänk igenom vad du vill presentera. Tänk på helhetsintrycket. Vad har du för budget?

Sammantaget

När du presenterar ditt företag på en mässa vill du att din monter ska vara attraktiv och minnesvärd. Du vill att besökare ska hitta dig, att de ska stanna hos dig och att intrycket ska stanna i deras minnen. Naturligtvis vill du att de ska handla hos dig och bli långvariga kunder.

Fundera noga igenom vilka profilprodukter du vill ha med, vilka produkter från ditt nya och gamla sortiment som ska visas upp samt hur du i övrigt gör din monter så tilltalande som möjligt. Var noga med att inte blanda ihop din personliga smak med vad som är rätt framtoning för företaget. Den bransch som ditt företag tillhör ger vissa hintar om hur du ska arrangera din monter och just ditt företags logo och profil ska framhävas genom din presentation.

Lycka till!

 

26 Aug 2021